Interesant articolul despre stiinta in absenta birfei al lui Andrei Cornea,https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/situatiunea/conditia-de-inger-2222246.html .
Anda Docea se intreaba in https://dilemaveche.ro/sectiune/societate/biroul-meu-de-astazi-e-acelasi-2222205.html : << dacă, în loc să devină o gazdă pentru o viață mai bună, lumea nu s-a transformat cumva într-un birou universal în care ești mereu de găsit. Te mai amăgești din cînd în cînd că schimbi aerul lucrînd de la malul mării sau dintr-un sat „autentic”, mai pui o poză cu laptop-ul deschis în aeroport, le spui celorlalți foarte mîndru că ești plecat din țară toată vara, dar că „poți să fii căutat oricînd”, fără să realizezi că afirmația asta îți mai lustruiește un pic colivia, pe dinăuntru. >>
Peter Singer vorbeste despre ironia dintre libertate si dictatura in https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/pe-ce-lume-traim/libertate-de-expresie-pentru-cine-2222201.html : << Cum de e posibil ca cineva care a interzis unui număr de 83 de milioane de oameni accesul la Twitter să poată folosi nestingherit platforma, pentru a-și posta mesajele care denigrează femeile și susțin atacul brutal asupra scriitorului Salman Rushdie? Mă refer la ayatollah-ul Ali Khamenei, liderul suprem al Republicii Islamice Iran, al cărui guvern ucide femei tinere care vor să-și poată purta părul la vedere. >>
Daniel David scrie despre rolul educatorului in https://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/noua-educatie-si-revolutia-40-2222181.html : << Şi dacă am în sală un student care are un copil cu probleme de tip ADHD sau are în familie pe cineva cu o anumită tulburare, se poate întîmpla foarte bine ca el să citească mai mult decît mine în acele materii. E posibil ca el să știe mai mult decît mine şi să fie mai la zi cu literatura pe tulburarea respectivă. Şi nu ar trebui să fie pentru mine o problemă. Rolul meu este altul în situaţia respectivă: să-l învăţ să se raporteze corect la informaţie, să-şi dea seama de distincția dintre informaţia corectă și informaţia falsă, să-şi dea seama unde-s limitele şi ce cercetări poate face mai departe ca să dezvolte acele lucruri. Acesta este rolul noului educator, într-o paradigmă 4.0+. >>
Adriana Babeti scrie despre problemele cu literatura veche in relatia cu impedanta contemporana in https://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/seductia-didactica-nova-2222177.html : << Şi atunci, ajungi la o altă problemă. Ce te faci cu Ion? Ce te faci cu Amintiri din copilărie? Ce te faci cu Moromeţii? Acolo sînt lumi cu care elevii de azi nu mai au nici o legătură. Uneori, predîndu-l, de pildă, pe Sadoveanu elevilor dintr-un liceu urban, ai sentimentul că trebuie să le faci romanelor un fel de respiraţie gură la gură. Eu l-am predat pe Sadoveanu unor elevi de liceu, dar în privat. Am predat Frații Jderi și Baltagul. Trebuie să găseşti nişte căi prin care să le arăți relevanța romanelor de factura asta, nişte veritabile strategii de seducţie. Ca teoretician literar, nu creditez în întregime aceste strategii, dar cum nu eram la catedră, la facultate, deci nu făceam teorie literară, la ce am apelat atunci? Pentru Baltagul am mers – prin studiul lui Alexandru Paleologu – într-o zonă de ezoterism. Le-am povestit despre asemănările cu Cartea egipteană a morţilor și i-am întrebat dacă Sadoveanu știa ce face, dacă era conștient că scrie ceva în această cheie. Sigur că era conştient, deoarece avea o asemenea cultură, fiind francmason. Ei, prin această filieră poţi stîrni măcar o brumă de interes elevilor de azi. >>