Diferente la francezi povestite in https://dilemaveche.ro/sectiune/pe-ce-lume-traim/articol/cu-pasaportul-la-circiuma de Matei Martin : << În Franța, în schimb, realitatea socială e ceva mai complicată: potrivit unui sondaj de opinie, 77% din francezi nu vor ca accesul la restaurant, săli de sport etc. să fie condiționat de un pașaport vaccinal actualizat; în schimb, 59% și-ar dori ca un asemenea document să fie cerut la graniță pentru a permite accesul pe teritoriul național. >>
Mi-a placut Andrei Cornea in https://dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/clasicii-la-ce-bun : << Însă, dacă defectele le întîlnim pretutindeni, remediile la opresiune le întîlnim rar și aproape numai la clasici, sau în cea mai mare măsură la ei. Unde au învățat oamenii (fie și numai bărbați) să formeze comunități care să se autoguverneze, dîndu-și singure și libere legi, în absența regilor, stăpînilor și preoților? În mica Grecia, lucru dovedit de persistența numelui acestor comunități (polis) în cuvîntul „politică” și derivatele sale. Unde s-a impus egalitatea civilă și politică, desființînd privilegiile aristocratice și de avere? La Atena, iar rezultatul, din nou inseparabil de limbile moderne, se numește „democrație”. Unde a apărut o modalitate inedită de punere în discuție și sub lupa analizei a realităților omenești, naturale și divine? În Grecia din nou, și de acolo avem ceea ce numim cu toții „filozofie”. Unde a apărut dezbaterea în contradictoriu a unor teme de interes, fără preocuparea de a se supune principiilor autorității, ci numai căutării adevărului – dezbatere devenită atît de esențială în lumea contemporană? La cîțiva filozofi greci și de aceea numim de atunci această dezbatere, tot pe grecește, „dialog”. >>
Adina Popescu descrie realist viata la tara – cu acel “al cui esti maica” ? Cititi https://dilemaveche.ro/sectiune/societate/articol/mutat-la-tara-exemplul-lui-jean-de-florette